sunnuntai 17. helmikuuta 2008

Vientiane

Ei nyt jaksa hirveita juttuja kirjoittaa, enaa muutama tunti bussin lahtoon ja aurinko paistaa!!
Laosin paakaupungissa ollaan oltu nyt kolme yota, taalla on nain vahan kuivemmalla kaudella ihan torkeen iso ja siisti hiekkaranta kaupungin ja allmighty mekongin(joen) valissa. Siella pelattiin yks paiva futispeli paikallisten, n. lonkkaluun korkuisten poikien kanssa. Eihan niitten perassa pysynyt hullukaan, mutta hauskaa oli! Taa on kylla paakaupungiksi tosi rauhallinen, kaikki ravintolat yokerhoja lukuunottamatta menee kiinni viimeistaan klo 12, myos meidan guesthouse, joten oisinkin on todella rauhallista! Taalla on myos paljon vanhoja temppeleita, seka ranskalaisten aikoinaan rakennuttama riemukaari, jota kaytiin eilen katselemassa. Eksyttiin myos joillekin markkinoille, missa oli varmaan parituhatta ihmista, joista ehka kolme lansimaisia(me), pojat osti molemmat sielta sandaalit ja Tuure myos repun. Vahan myos melkein eksyttiin, karttaa ei ollut mukana kompassista puhumattakaan. Mutta ei pahasti. Eraan aidan valista huomattiin tosi hyvannakoinen nurmikentta, missa on jalkapallomaalit, tottakai piti kayda katsomassa. Siella oli myos hieno puutarha ym, hyvin akkia tajuttiin etta siella on myos iso hieno talo, ollaan perhana jonkun tosi rikkaan tyypin pihamaalla! Hiljaa mutta pikaisesti poistuimme paaportista ulos, ja repeillen jatkoimme matkaa..

Tanaan illalla matka jatkuu jalleen, tulimme siis Vang Vienista tanne pick-upin lavalla, johon oli viritetty penkit. Valilla kyydissa olimme vain me kolme, valilla porukkaa niin paljon etta muutama koulupoika meni suosiolla katolle.. Ihan mukava 3,5 tunnin kyyti, vahan vilpoinen tosin, mutta todella halpa! 25000KIP, eli 2,5 dollaria eli pari euroa. Tanaan matka jatkuu pitkalle etelaan, Pakseen, klo 7 illalla lahtee bussi, pitaisi olla leveat mukavat penkit ja wc, saapi nahda. Hintakin on tosin jo 180 000K.. No, saa siella ruokaa! Aamulla klo 06 oltais perilla.

Olisihan taalla viettanyt vahan pidemmankin aikaa, tosi kiva kaupunki, mutta etelaa on kehuttu niin paljon, etta ajattelimme viisumin vikat pari viikkoa viettaa siella. Vang Vienissa ja taalla kelit on olleet ihmeen sumuiset, paivalla ehka just 25, yolla n. 20, etelassa ehka jo paahdutaan vahan enemman!

Nyt on aika harski tunne kun kavi nostamassa rahaa, etelassa kun ei valttamatta ole automaatteja, joten nostimme taalta mukaan reilut miljoonan mieheen! Tuure sai omansa viela 10 000 seteleina, hyva parin sentin nivaska. Nyt pitaa vaan tehokkaasti parin viikon aikana kayttaa kaikki pois, koska takaisin niita ei missaan rahanvaihdossa oteta, eika niilla siis Laosin ulkopuolella tee yhtaan mitaan..

Nyt takaisin aurinkoon, ehka viela joku teksti tulee Laosista. Ei voi muuta sanoa kun suosittelen Laosia lampimasti ihan jokaiselle! Jotenkin tykataan viela enemman kuin Thaimaasta, tunnelma on vaan viela rennompi.. Sabaidii, palailemisiin!

Larren Ääs kirjoitti...

jos teille jää niistä miljoonista ylimääräistä niin muistakaa että teillä kaikilla on ihanat tyttöystävät jotka ei todellakaa pistä pahakseen vaikka käyttäisitte kaikki massit heihin! :D

Unknown kirjoitti...

no huhhuh! kuulostaa kyllä rennolta poikien reissu. varmaan on maistunu tämmösen suomi-setin jälkee tommone matkustelu! laitahan patu tuurelle ja timolle terveisiä! T. emu

peace

Heipsis,

Teillä on kyllä kova meno päällä siellä, maisema vaihtuu tiheään =)

Ja nythän te ootte ollu siellä jo kuukauden, hui kun menee aika nopeesti...

Me täällä töissä pakerretaan ja vaan haaveillaan lämmöstä (tai ees kunnon talvesta). Täällä etälä-Suomessa ei oo lunta juuri yhtään ja plussa-asteitakin tosi usein, aika surkee talvi! Vähän ollaan suunniteltu Junnun kaa matkaa Karibialle tai Venezuelaan kesällä, mut siihenkin on niin pitkä matka =(

Onneksi lähdetään viikolla 13 Leville testaamaan upouusia lasketteluvälineitä, josko siellä sentään ois Talvi.

Hauskaa matkan jatkoa MILJÖNÄÄRIT! =)

Marianne kirjoitti...

Teidän reissu kuulostaa ihan mielettömän hauskalta!! Ja toi Laos vaikuttaa tosi leppoisalta paikalta. Oot saanut varmaan upeita kuvia räpsittyä matkan aikana. Mutta noi yli 7 tunnin bussimatkat ei kyllä ehkä olis mun juttu... ;)
Jotenkin on kyllä täällä rännän, loskan ja pimeyden keskellä vaikea tajuta millaista teillä siellä on. Voin vaan sanoa että valitsitte reissunne ajankohdan tosi hyvn, tää talvi on ollut surkein ikinä! Meidän kevään "piristys" on Tukholman risteily kahden viikon päästä, vähän laimeaa kaikkeen teidän kokemaan verrattuna :D
Joo, nyt pitää lähteä töihin joten ei kerkee enempää kirjoittelemaan...Laitahan taas tekstiä tulemaan kun ehdit! Ja pitäkäähän miljoonat hyvässä tallessa ;)